GRUNDKURS  HT 2019


 

Period 4

 

 

Nu har vi gjort "sitt stanna kvar" till regel för två av hundarna. 

De andra två hundarna kör det momentet i inlärningsfasen även denna vecka. 

 

Det är bra om människan i relationen är den som bestämmer vilka saker som är regler och inte.

En regel är i detta sammanhang ett socialt krav.

Det som inte är en regel är en frivillighandlimng som man kan göra om man vill/ tycker det är roligt alternativt tycker att belöningen (tex godis är värt besväret).

 

Det finns 2 saker som främjar att hunden följer en viss regel

 

1. Hunden har förstått att regeln i fråga är just en regel. 

2Hunden tycker att den som sätter regeln är en person som, men hundens mått, har tillräckligt starka ledarskapsförmågor/samordnarförmågor. 

 

 

 

Vilka saker ska vi göra till regler, vilka saker ska vi inte göra till regler?

Det kan ta ett tag att klura ut vilka saker man ska göra till regler. Dels för att vi människor tycker lite olika och dels för att våra hundar fungerar lite olika. 

 

 

Överlag är det en bra ide att göra regler av de momenten som underlättar vardagen tillsammans med vår hund och även förbättrar hundens livskvaliteet iom att hen blir lättare att ta med, lättare att ha okopplad osv. 

Även sådana saker som hunden omöjligt kan ta ansvar över (ex springa fram till alla hundar för att kontrollera om de är vänner eller fiender) kan vi sätta regler kring för att på så sätt lägga över ett ansvar på oss och därmed minska hundens stress (det är väldigt, väldigt jobbigt och stressande att bära ett ansvar som en inte kan ta)

Ännu en markör för vad som kan vara värt att göra till regel är om vi vill ha en hund som, under momentet, är lugn/utan förväntningar eller om vi vill att hen ska vara "på"/testa nya saker och ha förväntningar på ex belöning eller att det händer något spännande. 

 

Om jag vill att hunden ska sitta ned och vänta medan jag går fram och trycker på trafikljuset vid en hårt trafikerad väg vill jag förstås ha en lugn och ganska passiv hund där och då. 

Om jag vill att en hund ska springa en agilitybana på en viss tid eller söka upp ett barn som rymt från dagis så vill jag ha en hund som är "på", redo att handla, redo för nästa drag. 

Så för att avgöra vilka saker du vill ha som regler och inte framöver, fundera på i vilket läge ("state of mind") du föredrar att ha hunden i när hen utför momentet. 

Är det frivilligt eller handlar det om något där hela situationen och flockens välmående skulle fungera bättre om hunden inte velade just där och då, utan faktiskt bara gjorde det lika självklart som att man är tvungen att lyfta på benen när man ska gå upp för en trappa?

 

När kan man göra saker till en regel?

Du kan göra saker till en regel när du känner att hunden förstår momentet, kan utföra momentet med åtminstone lätta störningar samt att du själv kan berättiga dig själv att kräva just den saken av hunden. 

 

Vad gäller alla "konstlade" saker (dvs saker som inte sitter i hundens gener/saker som hundar inte kräver av varandra) så behöver vi alltså först och främt lära hunden momentet. 

Men vad gäller vissa saker, ex vara på väg att sno mat eller att sno mat, så är det hur naturligt som helst för hunden om någon säjer nej. Hunden kommer inte bli förvirrad ochundra vad det var vi sa "nej" åt. Men om vi säjer "nej" till att hunden inte går vid vår sida när vi sagt "fot" så kommer hunden absolut bli förvirrad om hen inte vet vad "fot" betyder. 

 

 

 

Hur berättar vi för hunden vad som är frivilligt/en lek/gren/aktivitet  och vad som är en regel/ett socialt krav?

 

Detta är vad jag har kommit fram till hittills. Jag har kommit fram till det genom att fundera mycket, att själv ha lika stora behov av tydlighet som en hund och framförallt genom att testa på väldigt många hundar av alla tänkbara och otänkbara sorter! 

När det kommer till andra saker så är det absolut så att lite olika metoder funkar olika bra på olika hundar. Men vad gäller detta så har jag inte träffat en endaste hund som inte förstår mig om jag konsekvent tillämpar det  En annan, kanske märklig sak, är att det är absolut inte svårare att lära en hund av typiskt självständigt slag än en hund som är typsik föravek detta. Så även om det finns stor variation mellan raser och individer samt hur de levt sina liv hittills så har de alla lika lätt att förstå det. 

 

Inlärningsfasen

Signalerar: Frivillighet                                                                                                             

Främjar: Inlärning, nyfikenhet,

hunden är alert och beredd på

att handla

(Sympatiska nervsystemet)                            

Regelfasen 

Signalerar: Krav, att någon annan håller i rodret

 

Främjar: Trygghet, vila, någon  annan håller i rodret, "så länge jag gör detta är det tryggt att lämna över allt ansvar till den andre

(Parasympatiska nervsystemet)

                                           

*Korta, fartfyllda pass

*När hunden gör rätt får hen en belöning

*När hunden gör fel börjar vi om

*Vi kan upprepa signalorden om vi kommit till att introducera dem

*Sluta vid något tillfälle då hundens entusiasm är på topp

*Neutralt/"tråkigt" slutord

* Korta eller långa pass spelar ingen roll, men långa pass kan vara en fördel.

* När hunden gör rätt tar vi det för givet och ger inte hunden någon form av belöning 

*När hunden gör fel säjer vi nej 

* Vi undviker att upprepa signalordet

*Sluta vid något tillfälle när hunden verkligen accepterar kravet och undvik att sluta vid ett tillfälle där hunden velar

* Tillåtande slutord

 

 

Egenskaper hos oss som främjar att hunden bedömer att vi är tillräckligt bra ledare

 

Detta är vad jag har hittat, men fyll på listan om du kommer på något

*Självsäkerhet/ närvaro i kroppen (ta ett djupt andetag och lev dig och ta för givet att hunden gör som du säjer)

*Att man talar från "magen" (försök att sända ut ett eventuellt "nej" från magen och inte från övre delen av strupen. Hundar själva låter från magen när de är säkra och gällt från strupen när de är osäkra)

*Konsekvens (har du bestämt att något är en regel så är det en regel, du backar inte)

*Snabba beslut. Vela inte. Säj nej så snabbt som möjligt om/när hunden gör fel och se snabbt men ändå tydligt och lungt (undvik att verka "hysterisk" då det signalerar rädsla snarare än självsäkerhet).

* Om du blir arg så tillåt dig att känna känslan och lev ut det genom att ta ett djupt andetag där du är aktiv/bjuder ett visst motstånd i stämbanden även på utandningen (som att morra, men att det inte behöver låta något

Alternativt: läs paragrafter för hunden, säj allt det du vill säja till hunden tills din energi blir mer koncentrerad eftersom du med orden berättar för dig själv varför du sätter den här regeln tills hela du berättigar dig själv att sätta regeln. Även om hunden inte förstår orden så förstår hen den koncentrerade och centrerade "energin" som du utstrålar när du är säker på din sak. 

 

 

Är det svårt att vara självsäker?

Det är en träningssak som allt annat. Träna! Lev dig in i hur det känns att ta för givet att hunden lyssnar på dig. Visualisera det innan träningen om du behöver! 

Det går visserligen inte att lura hunden med "fake it until you make it" är ändå bättre än ingenting om du gör det tills "you make it". Fortsätt. 

Det fungerar. Jag har vart med om kursare som blev väldigt bra på att löneförhandla efter en sådan här kurs, så kanske kan det spegla andra delar av livet. 

 

LÄXOR DENNA VECKA:

*Läs ovanstående text och läs och/eller titta på bilden i denna lilla artikel>>

*Träna på sitt stanna kvar. S och K gör det som regler, medan R och T än så länge är i inlärningsfasen

*Fortsätt med momentet där hunden ska gå vid sidan. Lägg till signalordet när hunden gör rätt (som alternativ till belöningsordet). Här är alla våra hundar fortfarande i inlärningsfasen. 

*Gör tittaövningar en prom per dag eller åtminstone 3 ggr denna vecka. Det ÄR värt det! 

*Säj "varsågod" om hunden får hälsa på annan hund (eller människa om du vill ha det där). Om hunden går fram, ta bort hunden därifrån så fort som möjligt

 

ATT TA MED NÄSTA VECKA utöver det vanliga:

En plastburk med lock