Hem -> Om Viljas Hundskola

Viljas Hundskola har sin bas i Farsta och Enskede i Stockholms kommun.

Här erbjuds kurser och utbildningar för och med hund.

Även andra tjänster inom hund, se fliken "Verksamhet".

Viljas Hundskola erbjuder ett brett utbud av kurser för och med hund, samt gedigna utbildning för dig som vill arbeta med hund.

Här erbjuds också privatträning, meritering, föreläsningar mm, se vidare under rubriken "verksamhet"

Jag som driver Viljas Hundskola heter Ildiko Algemo. Du kan läsa om min syn på hundträning och relationen till hund mm under rubriken "Hem".

Tveka inte att ta kontakt vid frågor och funderingar.

Jag erbjuder djurunderstödd terapi till Särskolor , HVB-hem mm tillsammans med mina 2 mycket erfarna Terapihundar Verah och Hedda samt utbildar assistanshundar av olika slag.

Jag som driver Viljas Hundskola heter Ildiko Algemo. Jag är född 75 och bor tillsammans med min familj i Farsta.

Mitt intresse och min fascination för nära samarbete mellan djur och människor har alltid varit stort. Därav ligger förstås hunden väldigt nära till hands.

Mina hundar genom åren har varit i första hand Belgare och Schäfrar.

Idag har vi 3 hundar. Två stycken  Lunaliahundar  Runa (2019) och Verah (2011) och en Schapendoes -Hedda (2013)

Den gemensamma nämnaren är och har varit att jag dragits till aktiva hundar vilket naturligt väcker ett intresse för aktivering och hundträning.

Jag har intresse för många hundsporter och har vart mest aktiv inom lydnadsklasserna och bruksgrenen Sök. Intresset för att använda hunden "på riktigt", i skarp läge, är det som drar mest. Att utöva någon/några av sporterna ser jag som ett bra sätt att stärka relationen och hjälper migatt jobba målinriktat. Men det stora för mig är just skarpt läge och därför jobbar jag och mina hundar med djurunderstödd terapi och ibland eftersök på hundar.

En annan stor passion jag har är genetik. Jag auktoriserade mig som uppfödare inom AfBv (Avelsföreningen för Belgiska vallhundar) i början när PEKAutbildningen kom och sedan dess har jag  ständigt fortbildat mig och fördjupat mig i ämnet.

Jag gick instruktörsutbildningen inom SBK (BBK) i mitten av 90-talet.  Ett tag efter det blev jag instruktör i Personsök och långt senare i Bevakning samt Agility, Steg 1.

Kurser och föreläsningar höll jag ideellt sedan tonåren (på den tiden var jag väldigt aktiv inom Botkyrka Hundungdom och satt som ordförande där fram tills att jag började få människo-barn.

2007 kom jag fram till att jag behövde min egen hundskola, att jag höll på så mycket med hundar och hundträning att fritiden inte räckte till.

Jag startade då Viljas hundskola och hade en plan att trappa ner min tidigare anställning under 1.5 år för att sedan jobba så gott som bara med hundar. De 1.5 åren förvandlades till 20 dagar. Sedan 20 dagar efter att mitt företag blev registrerat så jobbar jag ungefär 80% med hundar och 20% med Fytomedicin (jag har en liten mottagning i Gamla Enskede www.fytomedicin.se ).

Att göra det en verkligen vill göra, när en ändå har fått ett liv, har gjort mig oförskämt lycklig, Därför är det enormt viktigt för mig att, så gott jag kan, uppmuntra andra att göra det...och det innefattar förstås de hundar jag möter. Insikten i den glädjen som finns i att få vara kreativ och växa, utveckla sina förmågor är något som bär hela min syn på hundträning: "-Med hundens egen förmåga, motivation och Vilja som drivkraft"

Jag är oerhört tacksam gentemot alla de kursare (oavsett antal ben) som kommer till mig, jag önskar jag hade ord nog att utttrycka det. Jag hoppas och strävar efter att alla ska känna sig välkomna. Att alla (återigen både hundar och människor),har skoj, få glädjas av att utvecklas, komma sin hund/människa närmre genom samarbete i alla dess former. Ibland är det jobbigt med de här ärliga och nära relationerna som en har med djur, men det är de ärliga ochnära relationerna som är värda att kalla relationer.

Kanske ska jag också berätta att jag har privatträningar och annat som nikan läsa om un der "Verksamhet"

Pedagogik

Om du läser artikeln "motivation och gyllene regler vid träning" (men också andra artiklar här på hemsidan) så får du en ganska klar bild av vad för slags pedagogik och förhållningssätt vi har på våra kurser.

Mer om den filosofi och hundsyn vi använder oss av kan du läsa här